Ingen er bare det du ser

 Ingen er bare det du ser. 

Jeg har gått noen dager å tenkt på overskriften til dette innlegget, men har ikke kommet på noe som beskriver det jeg ønsket å si. Denne setningen beskriver  hele innlegget så egentlig hadde jeg ikke trengt skrive noe mer. For om du tar deg tid til å tenke etter hva  det ligger i setningen; Ingen er bare det du ser, sier den egentlig alt.

Det er ikke min setning, den stod i Aftenpostens A-magasin i dag og det er tittelen til en bok som utgis av Kirkens Bymisjon i Drammen. I boken portretteres 11 personer som har gjennomgått harde prøvelser i livet. Tittelen kunne ikke vært mer treffende synes jeg. Den passer perfekt til innholdet i boken og den passer perfekt til mitt innlegg i dag og derfor «tyvlåner» jeg den 🙂

I begynnelsen av uken var Sebastian og jeg på vår daglige trilletur og som vi ofte gjør dro vi innom storebror på graven iløpet av turen vår. Vi gikk et stykke bak en annen jente med barnevogn på vei opp mot graven og jeg tok meg selv i å tenke hvor heldig hun var. Hun kunne bare fortsette gjennom kirkegården på sin lille rosa sky, uten en bekymring. Hun trengte ikke stoppe opp ved gravsteinen til sitt barn, tenne lys og kjenne det stikke i hjerte av sorg og savn. Hun trillet bare videre uvitende om at livet kan bringe med seg så mye vondt… tenkte jeg

Men hva vet vel jeg om henne, om hennes liv, hvilke sorger hun bærer på ? Hvem vet ?

Ingen er bare det du ser..

På 3 mnd kontroll med Sebastian kom jeg tilfeldigvis i snakk med en annen mamma. Hun hadde en liten jente som var like gammel som Sebastian, men hun var prematurbarn og veldig liten. Hun hadde et syndrom og hadde hatt en vanskelig start på livet, og veien videre kom nok også til å bli tøff. Der stod jeg med Sebastian, sunnheten selv som helsesøster konkluderte med, stor og fin. Jeg så sikkert ut som om jeg ikke hadde en bekymring i verden.

Ingen er bare det du ser..

Jeg har venner og kjente rundt meg, noen vet jeg alt om, noen vet jeg litt om, noen vet jeg nesten ingenting om. Men det jeg vet om alle for sikkert er ;

ingen er bare det du ser..

Kanskje det er en setninge å ta med seg inni helgen ?

Ha en fin helg alle sammen !

Dette innlegget ble publisert i Min blogg og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

One Response to Ingen er bare det du ser

  1. Anne Bjørg sier:

    Hei Lene

    Som vi trenger å bli minnet på akkurat denne «litt dype» setningen. Jeg tar meg selv i å tenke som du gjorde idag Lene – å det litt for ofte. Har flere ganger tenkt at noen av de mennesker jeg treffer/ går forbi har nok bare «ubetydelig» problemer – de skulle liksom bare visst hvilken sorg vi gjennomgår disse dager. Sånne tanker får jeg ofte når jeg står i en eller annen form for kø. Da det blir litt tid til overs som ofte da fører til ekstra tid til triste tanker. Tanker om den lille solstrålen vårs som vi har mistet så alt for tidlig.
    Men som du skriver – hva vet vel jeg om dem? Denne setningen skal jeg ta med meg meg – ikke bare for helgen, men for fremtiden. Jeg skal minne meg på den neste gang jeg får sånne triste tanker. «ingen er bare det du ser». Nydelig.
    Takk for at du deler.
    Ha en fin helg dere alle tre:)

    Anne Bjørg

Legg igjen en kommentar

