Søvnløs på Røa

Jepp, tro det eller ei , klokken er rundet 04.30 og her sitter jeg å skriver blogg innlegg.

Jeg har selvfølgelig ikke akkurat våknet, neida jeg har lagt våken i lang tid ( sikkert 20 min…) og prøvd ulike metoder for å finne tilbake til Ole Lukkøye, men tydeligvis uten hell. Nå skjønner dere sikkert at det er ikke ofte jeg er våken på denne tiden av døgnet, noe som fører til at jeg ( de få gangene det skjer) blir helt spastisk! Når i tillegg nabomannen ligger i dyp psykose og drømmer søtt blir jeg enda mer frustrert og lille frø i magen også har tatt kvelden etter en lang dag med turning går det helt galt. Så jeg har stått opp, laget meg en kopp te som heter harmonie og håper at akkurat det stemmer….

Så hvor farer tankene en slik våkennatt? Jo litt overalt egentlig skal jeg si deg, heldigvis ikke bare til triste og tunge ting som det ofte kan gjøre når man ligger våken og grubler.

En stund lå jeg å tenkte på hvor heldig jeg egentlig er som nesten aldri har problemer med søvnen. Som regel er jeg så trøtt når hode mitt treffer puten hver kveld at jeg sovner på sekundet. Jeg tror det er fordi jeg er «ferdigtenkt» når jeg legger meg, jeg har grublet jevnt gjennom hele dagen og har dermed ikke plass til å gruble mer, jeg har slitt meg selv ut 🙂 ! Mange som sliter med å sove har jo nettopp dette problemet, akkurat når de skal legge seg kommer tankekjøret for fullt og innhenter dem..

En stund lå jeg og tenkte på Ferdinand, jeg tok en liten prat med han som jeg innimellom gjør, men selvfølgelig med hviskestemme slik at pappaen ikke skulle våkne. Jeg pleier å takke han for at han passer på meg hver dag og hjelper meg på veien videre i livet uten han. Jeg sa at jeg synes han gjør en fremragende jobb som mammapasser, at jeg selvfølgelig savner han masse, at jeg har så lyst til å kose han ihjel og at han er så høyt elsket som noen kan være.

Jeg tenkte på lille frøet i magen som er en aktiv turner allerede noe som gleder et mamma og pappahjerte veldig. Espen kjenner på magen hver kveld etter at vi har lagt oss og det tar ikke lange tiden før frøet gir klart svar om at; jada, jeg er her inne og det går veldig greit! Jeg tenkte på at lille frøet har jo fått navn og at vi begynner å bli vant til det. Han skal  hete Sebastian . Espen sa så fint her en dag; Lene , nå begynner Sebastian å bli like fint og naturlig som Ferdinand sitt navn… Det synes jeg er et godt tegn på veien videre mot et nytt barn og en ny tid.

Jeg brukte også noen minutter på å tenke over en artikkel jeg leste tidliger i dag om det å være åpen for ting og mennesker rundt oss. Jeg ser på meg selv som en relativt åpen person uten for mange fordommer, men innimellom kan det være godt å få en liten tankevekker på det. For når jeg virkelig tenker etter har jeg nok endel fordommer som sniker seg inn både her og der uten at jeg ser dem. Mitt motto for i natt må være å kvitte meg med endel av dem. Fordommer fordummer !!

Jeg har iløpet av disse 20 min ( før jeg stod opp) også fått planlagt helgen min litt, jeg elsker å planlegge. Dette til Espen sin frustrasjon innimellom da det hender at jeg glemmer å informere han hva jeg har planlagt inni  hodet mitt slik at det av og til kan føre til litt misforståelser og det liker vi jo ikke….

Når jeg var inne på planlegging tok jeg meg tid til å planlegge jentebursdagen min også..eller det vil si jeg hadde en liten brainstorming for meg selv. Hva skal vi spise, drikke, høre på av musikk, skal jeg holde tale for de tykke og de smale, skal jeg ha underholdning av ymse slag, dresskode osv osv.  Det tok litt av med andre ord og jeg fant vel kjapt ut av meg selv at planlegging av jentis får jeg ta i nogenlunde våken tilstand slik at det ikke eskalerer helt… Uansett så er jo målet med den kvelden en samling av gode venninner som kan drikke seg fnisefine på bobler og jeg, jeg kan drikke meg fnisefin på farris bris 😉 !!

Uansett dette ble et langt innlegg om alt og ingenting. Det har allerede gått 1 time og jeg begynner å bli trøttesen igjen, denne søvnløsheten sitter ikke i så lenge ser du. Espen skal snart stå opp og frøet i magen så ut til å like harmonie teen så det er danseshow inni magen og med vissheten om at det da ikke bare er meg som er våken alene blir det nok lettere å falle til ro.

God natt, eller god morgen og god helg til dere alle!

Dette innlegget ble publisert i Min blogg. Bokmerk permalenken.

5 Responses to Søvnløs på Røa

  1. Hilde Marie sier:

    Vennen ❤

    Tenkte sånn på deg og de tre guttene dine i går kveld, etter at vi hadde snakket sammen på telefonen….Jeg er så utrolig glad i dere alle sammen- og det er en ting jeg ikke kan få presisert for ofte!! Leser ofte på bloggen, men er ikke like flink til å kommentere…men nå kommenterer jo jeg i tide og utide- på så mange andre forskjellige måter…he,he…

    Ser sånn frem til å se deg igjen snart snuppa, gi deg en mega stor klem- og ikke minst til å feire bursdagen din i sammen med deg!! Det høres vel kanskje for mange veldig snodig ut, men jeg ser også utrolig frem til å dra til Ferdinands grav i sammen med deg! Jeg tenker jo på den lille engelen hver eneste dag, og ser på det nydelige bildet som jeg har av dere to i stuen min…han er med oss, og bor i hjertene våre…
    han var et lite menneske, men satte igjen så enormt dype spor!!!

    Håper dere får ei nydelig helg!
    Love,
    HM

    • Gleder meg sånn til å se deg min skjønne venn og ikke minst å gå på graven sammen med deg. Det er så fint å være der sammen med deg, så naturlig og så nært.

      God helg til deg også vakre, veldig glad i deg!

  2. Tante Kine sier:

    Lene, du er herlig! Jeg leste hele innlegget ditt før jeg stod opp i morges, og vips var jeg ikke så trøtt likevel, selv om det bare ble seks timer søvn :-).

    Du skriver lekende lett og er så flink til å sette ord på ting at jeg føler jeg var på Røa i tidlige morgentimer (eller sene nattetimer som det heter hos nattugla fra Frogner ;-)). Og jeg fikk plutselig et så klart bilde av lille Sebastian. Han ble med ett en helt tydelig liten person for meg, og jeg er sikker på at han blir en herlig krabat – snill og god, veldig aktiv og akkurat passe rampete, og selvfølgelig krydret med en bøtte sjarm. Tante gleder seg til å treffe ham til sommeren, får du hilse og si 🙂

    Stor klem og ønske om en deilig helg!

    • Takk Kinemor, fint å kunne gi deg en kickstart på dagen iom at du er en skikkelig nattugle og kjenner til natterangling mye bedre enn meg ;)!

      Sebastian begynner å gi tegn på hvordan han kommer til å bli når han kommer ut fra hulen sin og jeg er sikker på at det er en mini Espen vi kan vente oss…
      Han hilser tilbake til tante Kine med spark og slag! Ses søndag, god klem så lenge!

  3. emil sier:

    Lene det er en fryd og inspiration at læse din lille blogg her hver gang jeg kommer ind 🙂
    kan ikke lade være at holde af deg og elske deg , hehe

    tror jeg skal masse på at komme på til røa i næste uke om du har tid.

    gooood helg til dere.

    big love babe ❤

Legg igjen en kommentar

