Ukjent tittel

Jeg låner dere to en stund et barn jeg har sa Gud.

Hold av mens han er på jord å gråt når han får bud om og reise hit til meg igjen.

Han bringer smil og glede med, å blir hans opphold  kort, så lever minnene som sol og puster sorgen bort.

Han kan ikke bli for godt, på jord kan ingen bli, men han har litt å lære der,før turen er forbi.

Jeg så rundt hele jorden etter en lærer god,og fremst blant kvinner og blant menn, der så jeg dere to.

Vil dere gi all kjærlighet til denne lille venn, og ikke hate meg når jeg skal ta han hjem ?

Jeg syns jeg hørte dem si; skje din vilje,herre kjær ! Vi gleder oss til barnet ditt om sorgen enn blir svær .
Vi gir ham ly og kjærlighet den tid du, herre, vil og takker deg for lykken vår så lenge vi er til .
Og kaller englene på ham før noen tenkte så, skal vi stå rak i sorgens stund å prøve og forstå.
Dette innlegget ble publisert i Dikt. Bokmerk permalenken.

4 Responses to Ukjent tittel

  1. Kathrine Godager sier:

    Hei Lene!
    Jeg kom over bloggen din ved en tilfeldighet, og ble bare dratt inn i den. Som andre har kommentert – du skriver veldig fint, og jeg har både smilt og grått om hverandre. Grunnen til at jeg skriver nå er at jeg leste diktene du har lagt ut, og det ene – det med ukjent tittel, kjenner jeg veldig godt fra før. Mine foreldre har det hengende midt i stuen i mitt barndomshjem, de fikk det av noen (husker ikke helt hvem) da de mistet en liten gutt da han bare var noen dager gammel. Han var jo da min lillebror, og jeg har liksom levd med det diktet! Det som er, er at det er noen flere linjer på det diktet de har hjemme, og jeg tenkte kanskje du ville ha de linjene også:-) Det går sånn:
    Jeg syns jeg hørte dem si;skje
    din vilje,herre kjær!
    vi gleder oss til barnet ditt
    om sorgen enn blir svær.
    Vi gir ham ly og kjærlighet
    den tid du,herre,vil
    og takker deg for lykken vår
    så lenge vi er til.
    og kaller englene på ham
    før noen tenkte så,
    skal vi stå rak i sorgens stund
    og prøve å forstå.

    Jeg synes det er et veldig fint dikt, selv om innholdet er tøft, men det vet dere jo etterhvert veldig mye om.
    Håper du får en fin dag! Hilsen Kathrine.

    • Hei Kathrine.

      Så fint at du tok deg tid til å lese på bloggen min og sende meg resten av diktet. Fikk diktet av min søster, men ikke de siste linjene. Er et sterkt dikt, det sier så mye.

      En fin dag til deg også!

  2. Kathrine Godager sier:

    Hei igjen Lene…
    nå vet jeg ikke helt hva som har skjedd, men nå plutselig så jeg at hele diktet stod der…har ikke sett det før, jeg. Men uansett – et fint dikt, og en veldig fin blogg.
    Kathrine

Legg igjen en kommentar

