Ferdinand tar farvel

Ferdinand tar farvel

Mot slutten av Mai helgen den 28-29 begynner Ferdinand og bli mye dårligere. Sykepleierne som passer så godt på han om natten merker en økning i anfallene. Vi får ikke ha han hjemme om nettene fordi de må ha han til observasjon i forhold til medisineringen.

Han får på dette tidspunktet endel morfin og epileptiske medisiner. De synes ikke det er forsvarlig å ha han hjemme uten tilgang til mer medisiner i tilfelle han skulle trenge det. Han er også blitt mye mer oppmerksom på lyder og lys som hele tiden lager kaos og fører til nye anfall.

Stillerommet

De siste nettene på sykehuset er han på stillerommet sammen med en sykepleier slik at ikke de andre barna og lydene fra alle apparatene skal plage han. Han er veldig skjør. Vi er hos han hele tiden på sykehuset, men vårt største ønske er jo å kunne ha han hjemme. Men ikke hvis det blir verre for han.

Helgen går og søndag 30. april får vi den gledelige nyheten om at vi kan hente Ferdinand hjem igjen. Han skal få være hos oss over natten. En av sykepleierne har sagt seg villig til å ha ansvaret for han selv om han er veldig svak og at det er store muligheter for at han når som helst kan sovne inn.

Alenetid med Ferdinand

Søndagen vil vi bare være alene og vi åpner ikke når det ringer på døren. Ferdinand er veldig rolig og ser tilfreds ut. Det er utvilsomt deilig å få komme hjem igjen:). Den kvelden sitter jeg som vanlig oppe å prater med sykepleierne som vi har blitt så glad i. De har tatt vare på Ferdinand som om han var deres egen og gitt oss masse omsorg.

Jeg spør hvordan jeg kan merke på Ferdinand at det nærmer seg slutten. Har ikke spurt om dette før men nå lurer jeg. Jeg blir fortalt at mest sannsynlig vil pustemønsteret endre seg litt slik at han vil puste med litt mindre og kortere pust. Vi sitter å pratet litt til før jeg sier godnatt til min lille skatt og legger meg.

Gutten vår sovner inn

Klokken 06.15 våkner jeg av at det banker på soveromsdøren. Sykepleieren forteller at Ferdinands pust har endret seg og lurer på om vi kanskje vil komme inn til han. Da jeg kom inn i stuen hvor Ferdinand lå så fredelig med sine skjønne små nesten uhørlige pust skjønte jeg det med engang.

Ferdinand var sliten og han var klar for å dra fra oss.

Han hadde fått nok kjærlighet av oss til å ta fatt på reisen til Sommerlandet. Vi holdt han i armene våre, kysset hendene, føttene, det deilige myke håret hans, strøk han over kinnet og hvisket små hemmligheter i øret hans.

Vi ønsket å ha denne siste tiden med han alene uten sykepleiere. Bare oss tre.

Morgenen begynte å gry, vårsolen tok plass i stuen vår og fuglene sang utenfor.

Vi tente dåpslyset for han og klokken 08.32 den 31. mai tok vår lille engel sitt siste sukk i armene til pappa. Aldri har vi sett han vakrere og mer fredfull enn da. Han hadde det godt og han fikk slippe. De eneste som hadde det vondt da var oss, Espen og jeg .

Smerten er ikke blitt mindre, den har bare tatt en annen form.

Vi elsker deg Ferdinand, du som gjorde oss til verdens lykkeligste.

Kyss fra Mamma og Pappa

Dette innlegget ble publisert i Ferdinand tar farvel. Bokmerk permalenken.

2 Responses to Ferdinand tar farvel

  1. Tone Jacobsen sier:

    Kjære Lene!

    Du skriver fantastisk godt, og veldig levende. Har lest alt du har skrevet, og er ydmyk. Du er ei fantastisk jente, min superwoman 🙂

    Sommerlandet….det høres ut som en fin og fredfull plass.. God klem fra meg

  2. Anette sier:

    Fy og jeg gråter!! Gråter og gråter og kan ikke fatte hvor sterke vi mennesker er tvunget til å være noen ganger.. Så vanskelig som dere må ha hatt det:( ufattelig!

Legg igjen en kommentar

